23 دسامبر 2022- طبق یک مطالعه ی جدید که در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2022 ارائه شد، پیروی از یک برنامه تمرکز حواس فقط برای چند هفته، با رفتارهای سالم تر و کاهش فشار خون در ماه های بعد مرتبط است.

مطالعات قبلی نشان داده اند که شیوه های ذهن آگاهی دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت هستند. این شیوه‌ها که شامل مدیتیشن، یوگا، چی‌گونگ و روش‌های دیگر است، با کاهش سطح قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است و به‌ ویژه کاهش استرس مبتنی بر تمرکز حواس، باعث کاهش سطح گلوکز خون ناشتا می‌شود. همچنین نشان داده شده است که برنامه های آموزش دیابت مبتنی بر ذهن آگاهی، به کاهش ناراحتی(دیسترس) مرتبط با دیابت کمک می کند و منجر به کاهش سطح قند خون می شود.

در این مطالعه، 201 بزرگسال با فشار خون بالا و میانگین سنی 59 سال به طور تصادفی در یکی از دو گروه قرار گرفتند. گروه اول یک برنامه تمرکز حواس را به مدت هشت هفته دنبال کردند، در حالی که گروه دوم یک گروه کنترل بودند که "مراقبت های معمول پیشرفته" را دریافت کردند - دستگاه فشار خون خانگی، مطالب آموزشی در مورد فشار خون، و دسترسی آسان به پزشک در صورت نیاز. برنامه ذهن آگاهی بر کنترل توجه، خودآگاهی و تنظیم هیجان به منظور ایجاد تغییر در سبک زندگی در زمینه های رژیم غذایی، فعالیت بدنی، استرس و مصرف الکل تاکید داشت. جلسات گروهی هفتگی و همچنین تمرینات ذهن آگاهی روزانه وجود داشت که شرکت کنندگان به صورت انفرادی انجام می دادند.

ذهن آگاهی با رفتارهای سالم برای قلب و کاهش فشار خون مرتبط است

در پایان یک دوره ی شش ماهه پیگیری، شرکت کنندگانی که برنامه ذهن آگاهی را به پایان رساندند، احتمال بیشتری داشت که غذاهای مفید برای سلامت قلب بخورند و استرس کمتری را نسبت به اعضای گروه کنترل، گزارش کنند. گروه برنامه ذهن آگاهی، رفتار کم تحرکی کمتری را گزارش کردند، بطوری که در مقایسه با اعضای گروه کنترل، به طور متوسط 351 دقیقه کمتر در هر هفته نشسته بودند. اعضای گروه تمرکز حواس، همچنین تمایل به فشار خون سیستولیک پایین‌تری داشتند («عدد بالا» که در طول ضربان قلب اندازه‌گیری می‌شود) - کاهش متوسط 5.9 میلی‌متر جیوه در مقایسه با کاهش 1.4 میلی‌متر جیوه در گروه کنترل. هیچ تغییر کلی قابل توجهی در فشار خون دیاستولیک ("عدد پایین" اندازه گیری شده بین ضربان قلب) در هر دو گروه وجود نداشت.

دکتر اریک بی لوکس، نویسنده این مطالعه و استادیار اپیدمیولوژی و مدیر مرکز ذهن آگاهی در دانشگاه براون در پروویدنس در رود آیلند، توضیح داد: ذهن‌آگاهی، آگاهی بدون قضاوت و آگاهی لحظه‌ای از احساسات فیزیکی، احساسات و افکار است. روشهای مقابله با فشار خون بالا ممکن است شامل شیوه های مبتنی بر شواهد، مانند فعالیت بدنی، رژیم غذایی، مصرف محدود الکل و پیروی از داروهای ضد فشار خون، باشند که می توانند بهزیستی را بهبود بخشند.

محققان خاطرنشان کردند که در حالی که مطالعات بیشتری در مورد شیوه های تمرکز حواس در زمینه کنترل فشار خون مورد نیاز است، این نتایج نشان می دهد که تمرکز حواس می تواند راهی قدرتمند برای کمک به افراد در ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی و در عین حال کاهش استرس باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/12/23/mindfulness-program-shown-to-lower-blood-pressure/